Grundal.dk
Forside > Modeltog > Udstillinger mv > Teknisk Museum 2010

Teknisk Museum 2010

2. - 3. oktober 2010 afholdt Teknisk Museum i Helsingør for første gang Modeljernbaneudstilling. Udstillingen var arrangeret i samarbejde med Fredensborg Modeljernbane Klub. N-Modulgruppen var med, jeg havde desværre ikke tid til selv at deltage i udstillingen, men jeg kiggede da lige forbi søndag eftermidag sammen med Marcus og Tobias.

Dagen før havde museet indviet sin nye parkbane. Der kørte 3 stammer rundt.

Marcus og Tobias skulle selvfølgelig også ud at køre med toget :-)

Fredensborg Modeljernbane Klub var der selvfølgelig med deres udstillingsanlæg.

Der var også et privatanlæg med sporvognskørsel

De Fjellandske Jernbaner var der med stationen Jappe Bruk

N-Modulgruppen var der med 73 m moduler, udstillingens største anlæg. Tobias og Marcus fik hurtigt lov til at køre med nogle af stammerne.

Det ligner en rigtig amerikanerkrydsning

Der er kommet en ny opstillingsbanegård til klubben. Den har fin plads til lange stammer.

Dansk G Modelbane Forening var der med et modulanlæg. Det er nogle imponerende tog i den størrelse. Den størrelse har visse fordele der kan da fx være øl i ølvognen :-)

Der var også en bane med Helsingør station som forbillede. Der er lang vej endnu, men det er en interessant station at bygge og trafikere.

Den anden side var opstillingsbanegård

Hedegårdens Privatbane var der med et lille anlæg. Det segment som var færdigt var rigtig flot.

Der var en bane med Märklintog. Jeg vil nødigt køre med tog under en rygende vulkan..

Bortset fra at det var C-skinner mindede banen en del om "model"baner fra 1950'erne. Retro er jo også blevet moderne...

Spor 0 Hørsholm var der med nogle moduler. Det rullende materiel var udlånt fra Slagelse Modeljernbane Klub

 

Et kig fra balkonen ud over udstillingshallen. Herlige omgivelser til en modeltogsudstilling.

Som FC-leder på S-banen skulle jeg da også lige forbi og kigge på FAPP'en fra den tidligere DC-Nær på København H. Tavlen står som den blev forladt da den sidste del var overgået til den nye DC Hovedstad. Selv vores papirsedler med minuttal fra udvalgte stationer er blevet hængende.

 

Den tavle har jeg godt nok kigget på i mange timer, men dengang var den noget mere spændende at kigge på, der var lys i den. Jeg fik engang at vide at der var 10.000 pærer i FAPP'en, ærlig indrømmet jeg har aldrig talt efter...

Bortset fra nogle enkelte lys ved Østerport var tavlen helt slukket. Det var en skuffelse at se på, de skulle også have sat betjeningspultene op. Det havde givet et bedre indtryk af hvordan det havde været indrettet.

Jeg skulle selvfølgelig også kigge på Projekt Modeljernbane, hvor de i 8 moduler vil illustrere Danmarks udvikling fra 1847 - 2000. De tre første moduler er færdige, her et kig nedover dem.

Modul 1 1847 - 1900

Modul 2 1900 - 1920

Ellehammers helikopter er også med

Modul 3 1920 - 1940

Modulerne 4 og 5 som skal illustere 1940 - 1960 er ikke færdige men der var åbent ind i værkstedet så det var muligt at se hvor langt de var nået. Det bliver superflot.

Bellahøj husene er også fra den periode.

Inde i værkstedet var der også et lille N-anlæg hvor det ikke var togene, men derimod busser og lastbiler som kørte rundt.

Besøgstallet oversteg museets forventninger så der er vel håb om at det bliver en årlig tradition.

Teknisk  museum er meget andet end tog, således er der en fin samling redningskøretøjer fra Zonen.

Den største udstillingsgenstand er en SAS Caravelle

Pladsen på Monkey Class er ikke blevet bedre siden Caravellens tid