Grundal.dk
Forside > Modeltog > Udstillinger mv > Stuttgart 2011 del 3

Stuttgart 2011 del 3

Nogle af modulerne fra den arrangerende klub N Club International.

Et højdepunkt i ordets bogstaveligste forstand er "Das Tor zur N-Welt". To store dobbeltsporede  spiraler som bragte togene op i en højde af 2,5 m. På den måde kan messegæsterne komme nemmere rundt om modulerne. Højden på 2,5 m er ingen tilfældighed, den skulle være så høj at en far med et barn på skuldrene kunne komme under. For at komme op i den højde skulle togene køre 24 omgange i hver spiral. Ialt er der 395 m spor i de 2 spiraler og broen. Stigningen er 1,6% og diameteren er 1,4 m. Broens spænd er 4 m.

Det tager ca 30 min for et tog at køre fra den ene side til den anden. Hver spiral med sokkel vejer ca 380 kg, så de er ikke så lette at flytte..

Et af de helt spektakulære moduler var Mittelstadt, som er lavet af Klaus Ludwig fra NCI. Første gang jeg så Mittelstadt i 2007 var den 13 m lang, nu er den vokset til 17 m. Det har han i sagens natur ikke plads til derhjemme så alle sektioner er kun samlet et par gange om året.

Mittelstadt er ikke kun en station, det er en hel by, med gammel middelalderby i den ene ende, hvorefter man kan se på byggestilen hvordan byen er blevet udvidet med først huse fra forrige århundredeskifte og helt op til moderne højhuse i glas og stål.

Det er utrolige mængder materialer som er benyttet, fx er der parkeret 200 biler i parkeringshuset ved Globus butikscentret, som på tysk vis er lavet ved at glasoverdække en baggård.

Siden sidst er maskindepotet blevet udvidet med yderligere 2 drejeskiver og dertil hørende rundremiser. Jeg spurgte Klaus hvordan han fik tid til at bygge så meget og fik svaret at han bor i Stuttgart men arbejder i München, så han ser kun familien i weekenden. Så han har fin tid til at bygge når han sidder alene i sin lejlighed i München. Som et af de andre NCI-medlemmer drillende sagde: ”Så kan han også bevise over for konen at han rent faktisk har siddet hjemme”

En dansk MY'er havde også forvildet sig ind på maskindepotet i Mittelstadt. Klaus prøver at få lokomotiver i maskindepotet fra alle deltagende lande.

Så er vi nået til den franske del, som bla havde en kendt gallisk landsby, med nogle stærke indbyggere. Der var også romerske legionærer i den kendte skjoldborg.

Heldigvis stødte de franske moduler ikke op til de italienske... :-)

De franske moduler er rigtig flotte, med mange sjove detaljer.

Fra Frankrig var der også et lille men flot smalsporanlæg

Så er vi nået til Østrig. AMC bygger moduler efter devisen "Less is more (Weniger ist Mehr).

AMC har gemt en vendesløjfe inde under en byfest.

For første gang var der i år også moduler med fra Belgien.

N Gauge Guild of South Africa var for første gang med i Stuttgart. De havde medbragt to moduler med typiske Sydafrikanske motiver. Meget anderledes men superflotte.

East Surrey N Gauge Group var der denne gang både med kontinetale og britiske moduler.

 

Der var også et andet britisk anlæg Loch Lochy. Det er et typisk britisk anlæg med en enkelt rigtig flot lavet station og en opstillingsbanegård bag baggrunden.

N-Modulgruppen havde fået forstækning fra SkånskaN fra Sverige til vores bane.

Vi havde kaneravognen ude på banen. Filmen fra den viste vi på en monitor i den ene vendesløjfe. Det var et populært indslag som havde mange seere.

Et specielt N-anlæg som ikke var særligt stort, men med tog i 3 etager der var forbundet med spiraler i begge ender.

En nyhed i år var T-Track moduler. Hver klub blev indbudt til at komme med et eller flere moduler, som havde nogle lokale karakteristika. Den opgave blev løst meget forskelligt af de enkelte klubber.

Det danske modul

England lavede det til en undergrundsstation

Hvis nogle af læserne skulle være i tvivl: Det schweitziske modul :-)

Finland

Udover N-anlæg fra de deltagende klubber var der også udstillingsanlæg fra de 3 store N-producenter. Her er det Fleishmanns anlæg.

Minitrix var der med to anlæg

Her det ene som er et rimeligt traditionelt udstillingsanlæg med masser af spor så der er plads til at vise togene.

Det andet af Minitrix' anlæg viser et udsnit af strækningen nede ved Rhinen. Et rigtigt flot anlæg.

Arnold var der med et lille udstillingsanlæg

Der var også nogle H0 anlæg i Stuttgart, bla var der en klub med et sporvognsanlæg.

Der var også et lille men flot privatanlæg

Eisenbahnfreunde Chiemgau var der med et flot modulanlæg. Deres modulanlæg viser noget af strækningen München - Salzburg, samt sidebanerne Prien - Aschau og Endorf - Obing. Her er det hovedbanen der kryder floden Inn

Autobahn A8 passerer en af sidebanerne

 

Der var også et mere traditionelt H0-anlæg med masser af flotte detaljer, men nogle steder rimeligt tætpakket. En helt anden slags anlæg - men flot var det, og der stod hele tiden en gedigen kødrand af tilskuere rundt om banen.