Grundal.dk
Forside > Modeltog > Udstillinger mv > Stuttgart 2011

Stuttgart 2011

Tirsdag 15. november, på en diset vej i Vallensbæk mødes vi for at læsse bussen og traileren. Det er blevet tid for det årlige spor N convent i Stuttgart, det 6. gang det afholdes. Vi er 7 fra N-Modulgruppen som skal derned: Henning, Jan M, Hans C, Kim Lee, Ole, Bjarne og jeg. Desuden har vi Håkan og Bengt fra SkånskaN med i bussen, de har nogle skånske moduler med.

Da bilen og traileren er pakket kommer dagens første udfordring: Minibussens venstre baghjul mister luften, så den tømmes, traileren hægtes af og så kører Henning og Jan til den nærliggende OK-tank for at få fyldt luft på. Her forlod jeg dem så for at køre på arbejde. Bjarne og jeg kører til Stuttgart med toget, og tager først af sted med nattoget i aften. Derved sparer jeg en feriedag.

Dækket holdt ikke, så det blev lappet i Køge, men så gik det vist også bare derudaf for de syv i bussen, og ved 23.15-tiden ankom de til vandrerhjemmet i Stuttgart.

Selv startede min tur kl 19.09 da jeg steg ombord i nattoget i Ringsted. Bjarne var steget på toget på København H, så vi sad og hyggede os i kupeen indtil vi havde passeret Rendsburger Hochbrücke. Den bro er en speciel oplevelse vi ikke vil gå glip af.

Næste morgen kl 7.50 nåede vi planmæssigt Mannheim Hbf, hvor vi skiftede til ICE det sidste stykke til Stuttgart. Fra Hbf kørte vi med U 15 ud til vandrerhjemmet, hvor vi mødtes med de andre. Kl 11 kørte vi ud til messecenteret for at begynde opstillingen af vores bane. Vi fik atter problemer med bussen, batteriet var dødt, så vi måtte skubbe bussen i gang, men vi kom da til messecentret.

Desværre havde jeg glemt fra sidst jeg var med i Stuttgart i 2009 at det er rimeligt køligt i hallen om onsdagen. Portene til hallen er åbnet så der kan komme biler ind. Næste gang skal jeg huske noget mere varmt tøj..

Henning kørte bussen på værksted, og vi andre startede opstillingen. Der var lige en del gamle bekendte som der skulle hilses på, der er et anstrøg af familiefest over spor N-conventet. Opstillingen gik glat, så sidst på eftermiddagen var vi færdige med opstillingen, og kørte hjem til vandrerhjemmet.

Torsdag kl 10.00 startede messen, frem til kl 18.00 var der åbnet for publikum. Vi skiftedes til at passe banen og gå rundt og kigge på de andre baner og standene. Vi fik da vist alle brændt nogle Euro af på de 4 messedage….

Udover at betjene vores bane og handle i salgsboderne var der også tid til at gå rundt og kigge på de andre klubbers moduler. Nogle af dem er rene mesterværker – vi har stadig meget at lære.

Set med danske briller var der ikke nogle nyheder dernede, men Lemke kunne dog oplyse at den vinrøde Kato MY skulle kommer i januar/februar. Men måske kommer der det. Vi forhandlede med Javier fra Tren Militaria om at få ham til at lave MZere. Hvis vi bare kunne samle 50 bestillinger ville han lave en ny korrekt form til en MZ. De 50 behøver ikke at være i samme bemaling, så der kan både laves en vinrød, en designmalet og en svensk bemaling. Så kan de sælges i flere lande. Prisen for en færdig MZ bliver ca 225 Euro med en Kato-undervogn. Den vil være udstyret med stik til dekoder. Det bliver spændende om det lykkes.

En god bekendt fra Finland dukkede også op, Michelle som gerne ville køre med vores tog, da vi som eneste klub dernede kører digitalt. Hun har haft en dansk mor så hun taler og forstår fint dansk.

Da messen lukkede for publikum blev der stillet borde op til en af de store traditioner ved spor N-conventet, Nationernes Buffet. Her disker hver klub op med typiske retter fra det land vi kommer fra. GermaN-trak som kører amerikansk serverede amerikansk mad. Da vi for to år siden første gang var med havde vi medbragt 3 spande sild, og det var en mægtig succes, så den blev gentaget. For nu at have sild nok havde vi 3 5-kilos spande med. En spand hver med hhv hvide sild, røde sild og karrysild. Dertil rugbrød, rå løg samt dansk øl og snaps.

Vores medbragte sild var atter en stor succes. Faktisk var der allerede nogle som havde været ovre hos os om onsdagen for at høre om vi atter havde fisk med. Så dem hænger vi nok på fremover, ganske som schweizerne altid laver Raclette. De andre udnævnte mig til at være toastmaster og stå ved standen for at servere sild og ikke mindst skåle i snaps med dem som kom og smagte. Selvom jeg kun nippede af glasset er det nogle julefrokoster siden at jeg har fået så meget snaps på en aften. Men jeg ofrer mig gerne for det er faktisk skægt. Eneste ulempe er at jeg ikke fik smagt ret meget af de specialiteter de andre klubber diskede op med. Katos indehaver Hiroshi Kato fra  Japan kom også forbi, han kunne også godt lide vores sild. Især da jeg fortalte ham at de ganske som sushi ikke var kogt eller stegt, kun marineret. Han fik også en Rød Aalborg, ”just like Sake” og så røg den ned.

Da vi havde ryddet sild mv væk klokken kvart i ni ville de andre retur til vandrehjemmet, men jeg var ikke klar til at køre endnu så jeg takkede nej tak til tilbuddet og glædede mig over at S-banen kører lige i nærheden. Der var stadig gang i den finske afdeling, så jeg skålede i vodka med Tapani, formanden for N-Club Finland, og nåede da også lige forbi schweitzerne for at spise raclette. Ud på aftenen var bordene ryddet og vi var en flok som gik ned til S-toget. Hjemturen tog lidt længere tid en forventet, vi skulle lige eskortere en deltager til sit hotel. Selv ikke taxierne ville køre med ham, men heldigvis boede han kun et stop fra Hovedbanegården…

Fredag fandt vi vores rester frem til frokost, og straks kom der nogle over fra de andre klubber for lige at få en ekstra sild og snaps, det var ganske hyggeligt. Om aftenen var der ikke nogle officielle arrangementer så vi kørte ind til Schlossplatz og spiste på en restaurant ”Ochsen-Villy” som vi fik anbefalet af de lokale medlemmer fra N-Club International. Den kan anbefales…

Lørdag kunne vi se en ændring i de messebesøgende ift de to første dage, nu kom der mange familier forbi, og der var rigtig mange mennesker i messehallerne. Modellbau Süd er en del af Stuttgarter Messeherbst som endvidere også er en elektronikmesse, en madmesse, en babymesse, en spilmesse og en hobbymesse (Bastelwelt) for alle andre hobbies end modelhobby, samt familie og hjem, en messe som fyldte 3 af de store messehaller. I alt var der 160.000 besøgende til Stuttgarter Messeherbst (!) Heldigvis var de vist ikke alle inde i hal 6 hvor vi var…

Stuttgarts nye messecenter er kæmpestort, men har en fornemmelse af at Bella center kan ligge i det ene hjørne.

I løbet af lørdagen fik vi besøg på den danske bane af Hagen von Orloff, som i 20 år har været vært på Eisenbahn Romantik, en TV udsendelse som kører på tysk fjernsyn om alt muligt vedrørende jernbaner, både i virkelighed og model. De laver 24 udsendelser om året og vil gerne lave en film om danske modeljernbaner. Hvem ved – måske kommer de til DMJU-messen i Kolding med et filmhold.

Lørdag aften var det tid til INGA-NET aften, hvor alle deltagere samledes i en restaurant i nærheden af messecenteret. Vi sad tæt, men det var nu hyggeligt. Inden maden var der lige noget officielt som skulle ordnes. Første skulle INGE-NET prisen uddeles. Den gik til formanden for N-Club Finland, Tapani, for hans indsats for spor N i Finland. Han er kendt og berygtet for at holde lange taler, men denne gang holdt han sig dog på en rimelig længde.

Derudover var der en afstemning om hvilket modul som var det flotteste, en jury havde udvalgt de 10 flotteste og så blev der uddelt stemmesedler. Efter optælling blev resultatet offentliggjort:

Nr 5 Arbejderkvarter fra NCI

Nr 4 smalsporbanen fra Rolf Bergauer

Nr 3 Byggegruben fra ASN Italien

Nr 2 En viadukt fra SNS Schweitz

Vinder blev de sydafrikanske moduler fra N-Gauge guild of Southafrica.

Nogle superflotte og meget anderledes moduler med løver, elefanter giraffer, fattige sorte distrikter og en fin hvid villa.

Derefter fik vi mad, og jeg var atter en af de sidste som kørte hjem. Til sidst stod jeg og drak øl med Hiroshi Kato, han er nu en hyggelig fyr. Jeg foreslog ham at lave en dobbelttraktions MY med en arbejdende MY og en dummy med lyd i. Han ville vide om der kunne fås MY-lyd, men som jeg sagde, kan man få den i H0 kan den nok også bruges i N. Han har været i Danmark og besøge Heljan, og foreslog mig at komme til Tokyo. Desværre var der ikke en billet med invitationen… :-)

Søndag morgen kørte Bjarne og jeg ind på Hovedbanegården for at opbevare vores bagage, vi skal med toget kl 20.09. Derfra videre med S-toget til messen, sammen med en masse andre, S-toget var opformeret til fuld længde 3 togsæt. Søndag er endnu mere udtalt familiedag vi havde stor succes med at køre med slik i de åbne godsvogne og så stoppe ud for børnene.

Søndag eftermiddag var der den traditionelle udveksling af gaver klubberne imellem, her er familiefoto'et af alle repræsentanterne fra klubberne.

Den franske formand bukkede under for vægten af gaverne. Han er nu heller ikke ret stor...


Her er Henning med de gaver vi fik af de øvrige klubber. Vi havde medbragt danske postbiler i skala N til de øvrige klubber.

Udover modulanlæggene var der også udstillet spor N materiel i nogle vitriner. Her er det en udstilling af forskellige tyske lokomotiver, samt Rheingold gennem tiden.

Duncan fra East Surrey N-Gauge Society havde medbragt sin komplette samling af Taurus-lokomotiver i alle bemalinger der er kommet i spor N. Det er mange...

I anledning af TGV-togenes trediveårsjubilæum havde den franske klub lavet en udstilling med TGV-tog i spor N i diverse bemalinger og versioner. Det er faktisk en del.

Da udstillingen lukkede pakkede vi hurtigt sammen, men kl lidt i 19 måtte Bjarne og jeg sige farvel til de andre midt i nedpakningen, vi skulle med et S-tog kl 19.08. Turen hjem gik fint, dog var vi en time forsinket i Padborg, men fik dog hentet lidt på vej igennem Danmark.

Mandag aften ved 23-tiden var bussen retur i Vallensbæk, så jeg kørte ind for at hente mine ting. En herlig tur er slut, nu har vi kun nogle gode minder og en masse inspiration.

Vi kommer helt sikkert til Stuttgart igen.

Videre til del 2                                                                            Videre til del 3