Grundal.dk
Forside > Modeltog > Udstillinger mv > Stuttgart 2009

Stuttgart 2009

Den 10. November var det endelig blevet tid til afrejse til Stuttgart, hvor det 4. Europæiske spor N convent skulle afholdes som en del af Modellbau Süd i det nye messecenter i Stuttgart. Fra N-modulgruppen var vi 11 som ville tage derned. For første gang skulle vi også selv udstille med nogle af vores moduler. I alt kom der over 200 spor N folk fra 8 europæiske lande + plus en delegation fra Canada.

Vores moduler var pakket i en varevogn vi havde lejet til formålet, enkelte moduler blev dog selv kørt ned af ejerne. 2 deltagere fløj derned og 4 ville køre med nattoget. Desværre havde vi ikke fået koordineret bestillingen af togbilletter så jeg skulle med den del som kørte til Basel, og de andre skulle med i den del af toget som kører til München. Toget bliver først delt i Fulda, så der var fin tid til at finde deres vogn og hygge os om aftenen. De andre skulle skifte tog i Würzburg kl ca 05.50, jeg kunne vente med at skifte tog til Mannheim kl 07.50. De to timer ekstra i køjen var rigtig gode, og vi var i Stuttgart med et kvarters forskel.

Nattoget var til tiden i Mannheim, og så havde jeg en halv time til at finde et ICE-tog til Stuttgart. Noget af tiden brugte jeg på at kigge på sporvogne ude foran Hauptbahnhof. Ved ni-tiden var jeg i Stuttgart hvor jeg straks fandt et sted at købe noget morgenmad. Derefter tog jeg U-Bahn til vandrehjemmet hvor vi skulle indlogeres. Jeg kunne ikke checke in endnu, men kom dog af med min kuffert, og smuttede så tilbage til Hauptbahnhof. De sidste moduler skulle først være i Stuttgart ved 13-tiden, så der var tid til at kigge lidt på Stuttgart Hbf, som snart skal ombygges, som en del af projekt Stuttgart 21. Der er en udstilling om projektet i banegårdstårnet, hvor man kan komme op i toppen og se udsigten over sporarealet.

Derefter med S-toget ud til messecenteret, for at hilse på de andre og begynde opsætningen af modulerne. Desværre kom nogle af modulerne ret sent, så vi kom tilsvarende sent i gang.

Men først på aftenen var vi færdige og klar til at køre de næste 4 dage, hvor der er åbnet for publikum fra 10.00 – 18.00. Vi drog derefter i samlet flok til vandrehjemmet og fik nogle pizzaer i bistroen, samt snakkede med nogle af de andre spor N folk som også overnattede på vandrehjemmet.

Næste morgen skulle vi op kl 06.00, for at være klar. Vi skulle være ude i messecenteret senst kl 09.00, og med en transporttid på en times tid fra vandrehjemmet derud, først med U-bahn til Hauptbahnhof og så med S-toget ud til lufthavnen. Der skulle også lige være tid til at misse et tog.

Vi ankom derude til tiden, og fik lige ryddet standen op inden dørene åbnede for publikum kl 10.00. Straks derefter kom der mange forbi vores anlæg og det fortsatte så resten af dagen. Da vi var 11 mand (m/k) dernede var der også fin tid til at gå rundt og kigge på de andre anlæg. Der var anlæg fra 13 forskellige spor N klubber fra 8 lande, bla et amerikaneranlæg fra GermaN-trak samt et japansk anlæg fra IG NippoN.

Da udstillingen lukkede for publikum kl 18.00 blev der stillet borde op til en fast tradition ved spor N conventet, nemlig nationernes buffet. Hver klub kommer med noget lokal mad, fra det land eller den egn man kommer fra, eller kører modeltog fra.

Schweitzerne fra SNS lavede således raclette, N-Bahn freunde München kom med typisk bayersk mad, GermaN-trak havde lavet chili con carne, som selvfølgelig kunne skylles ned med coca-cola. De havde også besøg af Ottawa Valley NTrak fra Ontario i Canada, som havde medbragt noget canadisk whisky. Den var rigtig god…

Club N-Finland har været smarte nok til at få et lokalt bryggeri og en pålægsfabrik som sponsorer, så de have noget godt øl og pålæg med bla rensdyrkød med. Desuden havde de medbragt vodka.

Fra N-modulgruppen havde vi medbragt danske sild, både hvide, røde og karrysild, samt hjemmebagt rugbrød. Det var en stor succes, det hele blev spist, og behørigt skyllet ned med dansk snaps.

Ud på aftenen da vi havde spist, og drukket, os igennem store dele af Europa, samt snakket med ligesindede, kørte vi retur til Stuttgart for at finde vandrehjemmet. På vej hjem beviste Henning at en Mini-crosser fint kan forcere rullende trapper…

Fredag morgen skulle vi atter tidligt op, jeg må indrømme at jeg var noget træt i ansigtet først på dagen. Det var en af de dage hvor jeg var glad for at jeg er vant til at sove i de Københavnske S-tog når jeg pendler på arbejde. Så fik jeg også afprøvet at sove i et tysk 423’er S-tog. De er bedre at sidde i end de københavnske S-tog.

Atter gik dagen med at køre med modeltog, samt kigge på andre anlæg og stande. Modllbau Süd er ikke kun modeltog, der er også skibe, som der er lavet et stort bassin til, så man kan se dem sejle. Nogle af skibene er rigtig flotte, bla var der en model af hangarskibet USS Nimitz.

Der var også bygget baner til radiostyrede biler, plus at et område var hegnet ind med net op til loftet, så dér blev der fløjet med radiostyrede fly og balloner. Og så var der massevis af stande hvor man kunne få lænset tegnedrengen. Det helt store hit dernede var små elektriske helikoptere. Dem blev der slæbt mange hjem af. Selv holdt jeg mig til modeltogsdelen, der var også masser at se på og købe.

Udover N-Trak som kørte digitalt på den ene af 3 rundstrækninger var vi den eneste forening som kørte digitalt. Canadierne fra Ottawa Valley NTrak kom derfor forbi med et meget flot canadisk tog for at køre med det på vores bane. De sagde at vores digitale system virkede en del bedre end Ntrak's.

For danske spor N kørere var den største nyhed nok at en forseriemodel af Katos MY’er var udstillet. Den ser rigtig flot ud, og Kato er jo kendt for at lave modeltog som kører rigtig godt, så der bliver noget at glæde sig til. Det forventes at den kommer i handelen til januar 2010.

Desuden havde Tren Militaria fra Spanien udstillet to prototyper af MZ’ere både i vinrød og design rød/sort. En af Tren Militarias ejere er medlem af den spanske N-klub, så jeg havde en længere snak med ham om muligheden for at lave en produktionserie af MZ’erne.

Han var meget interesseret i at lave dem, prisen for en køreklar model med en Bachman undervogn vil blive ca 200 euro. Javier ville desuden regne på muligheden for at sælge dem som byggesæt. Vi skulle bare kunne aftage 50 modeller af hver model for at han går i gang med forfiningen af modellen ift prototypen. Alene i N-Modulgruppen er vi ca 40 medlemmer, så mon ikke det kan lade sig gøre at få MZ’ere i spor N i en fin kvalitet og til en fornuftig pris.

Fredag eftermiddag var der en seance i Arnolds stand hvor man kunne møde nogle fra Hornby Deutschland og diskutere evt nye modeller. Jeg forespurgte om BR 265'erne kommer som annonceret for et par år siden, eller de var blevet droppet. Svaret var at de kommer, men de ville ikke sætte nogen termin for det. De har en del problemer med deres underleverandører i Kina. Finanskrisen er også kommet til Riget i midten. Men der da i det mindste håb om at de kommer igen. De er rimeligt nemme at lave om til de danske privatbaners "MAK-værker".

Muligheden for at lave rigtige danske modeller blev også diskuteret, men desværre uden noget resultat. Hornby Deutschland interesserer sig i sagens natur mest for det tyske marked, så hvis der skulle komme nogle danske modeller fra Arnold bliver det op til den danske importør. Det er som bekendt Hobby-trade og de er MEGET glade for H0 - så det har nok lange udsigter...

Fredag aften var der efter udstillingens lukketid et møde med repræsentanter fra alle klubber, hvor det blev diskuteret hvordan at spor N conventet fremover skulle finansieres. Tidligere har Minitrix været storsponsor, men de har som bekendt økonomiske problemer sammen med ejeren Märklin, så der mangler nogel penge for at få det til at løbe rundt. Efter en del diskussion blev vi enige om at vi fremover selv skal betale for maden til den afsluttende festmiddag lørdag aften. På vej retur til Stuttgart fulgtes jeg med den engelske delegation, og vi endte på Steinbergler, som er den restaurant hvor N-Club Internationals Stuttgart afdeling plejer at holde deres medlemsmøder. Her havde vi nogle hyggelig timer sammen med andre spor N kørere fra Italien, Tyskland og Frankrig. Igen blev det sent inden jeg kom i seng…

Lørdagen gik med at køre modeltog og kigge på de andres anlæg. I løbet af dagen fik vi besøg af Jouni, som er en af initiativtagerne til oprettelsen af N-Club Finland. Han har et lille firma som laver vognkasser, primært af finske modeller, men jeg fik ham gjort interesseret i at lave en B-vogn. Det kunne blive rigtig spændende…

Vi fik også besøg af en gæstelokomotivfører fra Finland da Michelle kom forbi og kørte en del med vores tog. Hun har dansk mor, så hun forstod dansk.

Udover de udstillede modulanlæg var der også en udstilling af persontog fra hele verden. Vores bidrag hertil var en MY'er og 5 B-vogne. Nok det nærmeste vi kunne kommet et dansk IC-tog.

Efter lukketid lørdag var det tid til den afsluttende festmiddag, som blev afholdt i et selskabslokale til en sportshal i nærheden af næste S-togsstation. Den officielle del var blevet minimeret ift til tidligere år, så det bestod primært i en fotografering af alle deltagende klubbers delegationer og lidt taler fra præsidenterne for N-Club International og I.N.G.A.Net. I.N.G.A.Nets præsident fik alle præsidenterne ud på gulvet for at give hinanden et fælles håndtryk på fortsat at arbejde for udbredelsen af skala N.

Desuden var der uddeling af fagjuryens pris for bedste scene på de deltagende moduler. I spidsen for fagjuryen stod Gernot Balcke så det var kompetente folk.

3. præmien gik til et Østrigsk bromodul.

2. præmien gik til et italiensk modul, hvor der var lavet en udstillingsbygning med et flyhistorisk museum. Man kan se ind i museet hvor der står modeller i 1:160 af historiske fly.

1. præmien gik helt fortjent til IG Nippon for en typisk japansk storby som vi kender dem, med mange fine detaljer. Jeg sad ved siden af ham som havde lavet modulet, han blev så bevæget at han næsten ikke kunne rejse sig og hente præmien. Godt skuldret når nu det er første gang IG Nippon er med.

Da den officielle del var overstået var der middag og snakken gik livligt på tværs af alle landegrænser og dertil hørende sprogbarrierer. Vi nåede lige sidste U-Bahn ud til vandrehjemmet.

Søndag – sidste dag. Endnu en gang tidligt op for at pakke kufferten inden vi skulle af sted til messecenteret. På hovedbanegården blev kufferten anbragt i en bagageboks, så slap jeg da for at slæbe den med frem og tilbage.

Ganske som de øvrige dage var der masser af besøgende, Modellbau Süd er en del af Stuttgarter Messeherbst, en kæmpe forbrugermesse der også omfatter haller med boligindretning, en hal med spil, en hal med forbrugerelektronik mv. Det nye messecenter er kæmpestort, det hjemlige Bella Center kan være i det ene hjørne. At Modellbau Süd er en del af en større messe kan også ses på sammensætningen af publikum, her er fx mange flere børnefamilier end man ser på danske modeludstillinger.

Ud på eftermiddagen begyndte vi så småt at pakke sammen, kl 18.00 da udstillingen lukkede var italienerne i fuld gang med nedpakningen, vi startede også så småt inden kl. 18.00, men på slaget begyndte vi at skille banen ad. Nedtagningen gik som altid noget hurtigere end opstillingen, så kl 19.15 var alle moduler pakket ned, nu skulle der kun hentes biler og så skulle de pakkes. Vi var 4 som skulle med toget fra Stuttgart Hbf kl 20.59, så vi forlod messecenteret, efter at have sagt på gensyn til de andre klubber, så vi også lige kunne nå at få lidt aftensmad på Hovedbanen inden vi skulle køre fra Stuttgart.
 
ICE’en bragte os via Frankfurt til Fulda hvor vi skulle skifte til nattoget til København. Det holdt der da vi kom, så vi entrede toget og gik straks i seng, det havde været nogle lange dage. Der var også fint fred til at sove, vi fik et 3 timers ophold i Hannover, da den togdel som kommer fra Amsterdam var forsinket 2½ time pga en personpåkørsel. Vi fik ikke indhentet noget af forsinkelsen undervejs, så ved 12.30-tiden ankom vi til København H, efter en dejlig tur hvor jeg har fået masser af inspiration til fremtidige moduler.

Næste år finder det 5. Europæiske N-Skala convent sted fra 18. – 21. november. Vi er helt klart med igen.

Videre til del 2