Grundal.dk
Forside > Camping > Sommerferie 2006

Sommerferie 2006

Sommerferien 2006 gik til Bornholm. Den eneste af os som havde været derovre var Pia, men det er efterhånden mange år siden. Så nu håbede vi på at vejrguderne var i godt humør. Fra Bornholm kan man ikke lige smutte sydpå i tilfælde af dårligt vejr.

I det herligste sommervejr kørte vi fra Køge. Når nu Bornholmerbåden sejler fra Køge havde det jo været nærliggende at sejle direkte, men det blev frarådet af campingfatter. Færgerne fra Køge er primært til gods, så der er ikke så meget plads til passagerer. Vi tog derfor turen over Ystad. Tidligt af sted fra morgenstunden, morgenmaden spiste vi på en svensk rasteplads på vejen mod Ystad. Vi afsejlede fra Ystad med den gamle færge Povl Anker.

Vejret var så dejligt at vi bare sad oppe på øverste soldæk hele turen på 2½ time. Undervejs blev vi overhalet af hurtigfærgen Villum Clausen. Som vi sad der på dækket var vi egentlig ikke misundelige på dem i hurtigfærgen. At stå på dækket og se Bornholm dukke op var den helt rigtige måde at komme til Bornholm på.

Fra Rønne tog vi den direkte vej til Gudhjem og Sannes Familiecamping hvor vi havde bestilt plads, sammen med færgebilletterne. Det var før vi fik GPS i bilen, men vi havde da udskrevet en rutevejledning på Krak.dk. Den førte os så det sidste stykke mod campingpladsen ad en lille vej hvor vi lige kunne være med campingvognen. Heldigvis kom der ikke nogle modkørende…

Vi kom ind og fik anvist plads, campingfatter Allan viste os vej og hjalp med at få campingvognen på plads. Der var lagt to rækker fliser til hjulene, så der var ikke de store overvejelser om hvordan vognen skulle vende. De næste 14 dage vågnede vi til den skønneste udsigt. Vi lå på et plateau med udsigt ud over teltpladsen. Lige ud for os var der udsigt til klippekysten og til højre kunne vi se en lille bugt med en dejlig sandstrand :-)

Vi fik hurtigt sat forteltet op, det kunne lige være der.

Sannes Familiecamping er ikke nogen stor plads, der er kun 110 pladser. Men faciliteterne er i topklasse. Der er håndvask i badekabinerne, og de har en størrelse så man kan være der. Der er 2 familierum, og selv om vi var der i højsæsonen var det ikke noget problem at komme i bad. Toiletbygningen er ikke opdelt i en herre og en dameafdeling, men er fælles for alle, bortset fra pissoiret. Der er også et fint udstyret køkken bla med en professionel opvaskemaskine som vaskede op på 3 minutter. Den kostede ekstra, men vi brugte den et par gange når vi var dovne…

Desuden er der en grillterrasse med borde og bænke samt en stor gasgrill til fri afbenyttelse. Den blev brugt hver dag. Der var en helt sydlandsk stemning på terrassen, som selvfølgelig blev hjulpet godt på vej af det gode vejr vi havde på solskinsøen.

En gang om ugen blev der røget fisk på pladsens egen rygeovn på terrassen, det var et tilløbsstykke når fiskene var færdige, og de smagte bare dejligt. Der er også en pool på pladsen, samt en særdeles veludstyret legeplads.

For vandhunde som ikke ville ”nøjes” med poolen var der endvidere en dejlig sandstrand.

Det eneste som trak ned på pladsen er at vi ligger meget tæt. Jeg er ikke helt sikker på at der var 3 meter mellem vores fortelt og naboens campingvogn som også stod på de dertil anbragte fliser, men døm selv på billedet, vores bil er 1,70 m bred…

Sannes Familiecamping ligger lidt udenfor Gudhjem som er en rigtig hyggelig by der ligger på klippesiden så der er store niveauforskelle. Vejen ned til havnen må man ikke cykle ned af – der er for stejlt til det er forsvarligt.

Der er mange flotte og velholdte huse i byen. Nede ved havnen er der rigtig hyggeligt, der er selvfølgelig et røgeri – vi er vel på Bornholm. Det så dog kun ud som om de solgte fisken og fik dem røget et andet sted. Der var også nogle ishuse selvfølgelig med Krølle-Bølle is, som er de lokale bornholmske is. Det er dog kun Soft-Ice der kan fås fra Krølle-Bølle, de øvrige is er ligesom dem vi kan købe i resten af landet.

Der er dog stadig en isfabrik på Bornholm, nemlig Boisen is i Snogebæk. Her laves is som vi kender det fra Italien i ægte italienske ismaskiner, dog tilpasset de lokale økologiske råvarer. Der er en cafe i Snogebæk hvor man kan købe isen, samt kigge ind til fabrikken og se isen blive fremstillet. Den kan endvidere købes flere steder på øen. Det er ikke nogen billig fornøjelse, men det er pengene værd, det smager skønt :-)

Fra havnen i Gudhjem sejler der både til Christiansø, vi havde egentlig planlagt at tage en tur derover, men da vi så at det kostede ca 500 kr for en returbillet for os 4 blev vi alligevel nærige. Christiansø må vente til en anden gang vi kommer på de kanter. Der skal også være noget til næste gang.

En stor fordel ved at holde ferie på Bornholm er at afstandene er overkommelige, det tager ca en halv time at køre fra den ene ende af øen til den anden. Fra campingpladsen kunne vi se til Svaneke, så der måtte vi da også hen. Svaneke er endnu hyggeligere end Gudhjem, der er et skønt miljø. Der er mere by over Svaneke og der er et herligt liv i byen. På torvet ligger både en bolchefabrik og Svaneke Bryghus. Bryghuset laver noget godt øl og er også et godt sted at spise, maden er lige så god som øllet. I Svaneke er der også et rigtigt røgeri. Vi var dog ikke derinde, jeg er den eneste som havde lyst til den røgede fisk. Men jeg fik røget fisk, vi fandt en restaurant som både solgte fisk og andet godt mad.

Der ligger også en campingplads i udkanten af Svaneke, Hullehavn Camping der ligger perfekt i gangafstand af Svaneke og lige ned til vandet. Vi kiggede derind for at se om det måske var noget til næste gang vi kommer til Bornholm, der er mere plads end vi har på Sannes familiecamping, men faciliteterne er ikke imponerende. En renovering af toiletbygningen ville gøre pladsen meget mere attraktiv.

Hullehavn camping har fået nye ejere siden vi var på Bornholm. Pladsen er blevet renoveret Toiletbygningen er moderniseret, reception og kiosk er udvidet og moderniseret, opholdsstuen er moderniseret og legepladserne er blevet udvidet og renoveret. Næste gang vi skal til Bornholm tror jeg nok vi ender på Hullehavn. Se mere om pladsen på deres hjemmeside.

Vi var også i Nexø som er Bornholms næststørste by. Her er der nogle flere forretninger at vælge imellem, men Nexø har ikke helt den charme som vi har fundet i Gudhjem eller Svaneke. Det skyldes nok at store dele af Nexø blev bombet af russerne i krigens sidste dage. Der er en stor havn i Nexø bla med passagerbåde til Polen.

Vi plejer ikke at komme særlig meget på museer i vores ferier men min interesse for jernbaner gjorde vi lavede en undtagelse i Nexø, her ligger der nemlig et museum om de tidligere bornholmske jernbaner. Bornholm havde tidligere et fint lille jernbanenet med 3 strækninger som alle var smalsporede. Sporvidden var 1000 mm, hvor de fleste af landets øvrige tog kører med en sporvidde på 1435 mm. Strækningerne var:

Rønne – Nexø                 Åbnet i 1900 og nedlagt i 1968
Rønne – Allinge               Åbnet i 1913 og nedlagt i 1953
Aakirkeby – Gudhjem      Åbnet i 1916 og nedlagt i 1952

I dag kan man godt ærgre sig over at der ikke blev bevaret en strækning som veteranjernbane, det ville være et fint aktiv for Bornholm. Foreningen De Bornholmske Jernbaner som driver museet i Nexø arbejder da også på at kunne genåbne en stump som veteranjernbane. Mange steder er de gamle jernbanetraceer lavet om til cykelstier, en fin måde at opleve øen på uden biler.

Der var en særudstilling om De Bornholmske Jernbaner på Bornholms museum i Rønne, bla med en modeljernbane der forestillede banerne. En dag kørte jeg derfor til Rønne sammen med Marcus, primært for at se særudstillingen.

Der var en meget flot modelbane som egentlig var hele turen værd, men nu vi var der kunne vi jo lige så godt se det hele. Russernes luftbombninger af Rønne og Nexø var behørigt omtalt, og manede en del til eftertænksomhed, det skete samtidig med at resten af landet fejrede befrielsen.

Vi var selvfølgelig også på stranden ved Dueodde. Vi havde dejligt sommervejr hele ferien, så vi havde selvfølgelig pakket badetøjet. Fra parkeringspladsen er der en pæn gåtur gennem klitterne. Sandet er meget fintkornet og blødt at gå i, så der er heldigvis lavet en sti af brædder vi kunne gå på.

Stranden levede til fulde op til sit ry som en af Danmarks bedste. Efter en herlig tur på stranden sluttede vi med en Krølle-Bølle soft-ice fra et ishus ved parkeringspladsen.

Sandvig-Allinge besøgte vi også et par gange, der var dejligt nede ved havnen. Vi havde fået anbefalet Hotel Allinges restaurant, så en aften vi egentlig syntes vi havde fået grillet nok på ferien kørte vi til Allinge for at få noget andet. Det viste sig bare at lige netop den dag havde de et grillarrangement nede i hotellets gård. Men det smagte nu skønt.

Der var musik i gården senere på aftenen, en god koncert næsten unplugged. Drengene kunne også godt lide musikken og Marcus spillede luftguitar.

Kronprinsparret havde næsten lige været på Bornholm bla i Hasle. Det kunne stadig ses på en af byens husmure.

Ved et tilfælde kom vi til Vang, da vi var på jagt efter et sted at spise frokost. Vi fandt ikke noget vi havde lyst til at spise til frokost, men vi fandt et lille hyggeligt fiskerleje, med særdeles store niveauforskelle efter danske forhold. Det var nærmest bjergkørsel med hårnålesving for at komme ned til havnen.

Hammershus kommer man ikke udenom når man er på ferie på Bornholm, vi valgte dog at se det fra søsiden, så vi sejlede med en turbåd fra Hammerhavn. Det var en utrolig flot tur hvor vi sejlede helt ind i nogle af de grotter der er i klippekysten. Skipper var en god fortæller med et herligt glimt i øjet, så turen var alt for hurtigt overstået.

Efter 14 dejlig dage med forrygende sommervejr, var det blevet tid til at rejse hjem. Vi pakkede sammen og var ude om formiddagen, men skulle først med færgen kl 15.45, så vi kørte til Rønne og parkerede på en busparkering omme bag ved færgeterminalen. Ventetiden fordrev vi så med at gå rundt i Rønne. Endelig blev det tid til at vi skulle sejle hjem og i herligt sommervejr stod vi så på agterdækket af Povl Anker og så Bornholm forsvinde bag horisonten. Det har været skønt at være derovre, vi kommer helt sikkert til Bornholm igen.

Hjemturen gik fint, men det var en lidt spøjs oplevelse at sidde ude på terrassen da vi havde fået pakket ud. I 14 dage havde vi siddet i suset fra Østersøen, nu var det suset fra Køge Bugtmotorvejen vi kunne høre…